Food,  Lifestyle,  Travel,  Yleinen

Postikortteja Ahvenanmaalta

Yhteistyössä Visit Åland ja Silja Line

Siitä taitaa olla aika lailla 35 vuotta, kun olen edellisen kerran ollut Ahvenanmaalla. Se oli peruskoulun aikaan, kun teimme sinne viikon mittaisen luokkaretken. En tosin ole ihan satavarma kestikö reissu viikkoa, sillä siitä on niin kauan ja eittämättä muistikuvat saattavat hieman olla toista totuuden kanssa, mutta yhtä kaikki se oli pitkä reissu, jolloin ihastuin ikihyviksi Ahvenanmaahan, sen luontoon ja kauneuteen sekä ihmisten ystävällisyyteen.

Kun sain muutama viikko sitten kutsun lähteä minilomalle Silja Linen matkassa Maarianhaminaan heti loman alkuun, olin innolla mukana. Ja vitsit miten upea reissu siitä tulikaan.

Reissuun lähdimme maanantaina klo 16.00 Olympiaterminaalista Silja Serenadella. Silja Serenade liikennöi Maarianhaminaan 24.6.-30.7. joka toinen päivä Helsingistä. Lähdöt Helsingin Olympiaterminaalista, Eteläsatamasta. Tämän jälkeen Silja Serenade siirtyy Helsinki-Tukholma-reitille.

Itse koin että matkustaminen oli ihan turvallista. Laivaan mennessä ja sieltä poistuessa ei juurikaan jonoja syntynyt. Ihmiset käyttivät maskeja ja piti yllättävän hyvin turvavälejä. Eikä pelkästään saapuessa ja poistuessa vaan kaiken kaikkiaan koko matkan ajan. Myös ravintoloissa sai syödä rauhassa oman porukan kesken, ja aina oli vähintään yksi pöytärivi väliä seuraavaan porukkaan.

Meidän hyttimme olivat kannella 11. Hyttikäytävä oli rauhallinen ja siitä kipaisi nopeasti seuraavaan kerrokseen ihailemaan aivan käsittämättömän kauniita merimaisemia. Tiistai-iltana kävimme ottamassa noita asukuvia seiskakannella, ihan vaan koska auringonlasku oli taatusti yksi kauneimmista, joita olen ikinä laivalla nähnyt-se oli taianomainen.

Täytyy muuten antaa kiitosta ihan super- ystävällisestä henkilökunnasta, joka selkeästi itsekin nautti päästessään takaisin merille. Meidän seurueessamme matkusti myös ihastuttava pieni tyttö ja mulla meinasi sydän sulaa, kun katselin kuinka ihanasti henkilökunta huomioi häntä illallisella, toki muulloinkin, mutta jotenkin se huomaavaisuus, kun hänen pehmolelu hylkeellekin tuotiin oma tuoli, oli jotain niin ilahduttavaa. Ja kiitos Tavolatan upealle rouvalle, joka teki meidän päivästä aina vain paremman, hänen hersyvä nauru ja upea palvelu saa jo yksistään palaamaan Serenadelle!

Mutta siis matkaan lähdimme maanantaina klo 16.00 ja siirryimme kokoustilaan treffaamaan kanssamatkustajat. Sitten hieman kiertelyä laivalla, jonka jälkeen nautimme aperitiivit Seaview loungessa. Illalliselle kokoonnuimme Tavolata ravintolaan, josta enemmän tuolla ruokapuolen osiossa. Loppuilta menikin iloisissa merkeissä, kun tutustuimme toisiimme ja nautimme muutamat drinkit. Aamulla laiva saapui Maarianhaminaa klo 10.00. Sitä ennen jokainen kävi omaan tahtiin meriaamiaisella Tavolatassa, jonka jälkeen lähdimme tutustumaan Maarianhaminaan.

Ihan sataman läheisyydessä pienen kävelymatkan päässä löytyy museolaiva Pommern, joka oli reissumme ensimmäinen vierailukohde. Pommern rakennettiin rahtialukseksi ja se kuljetti puutavaraa Skandinaviasta, salpietaria Chilestä ja vehnää Australiasta. Ahvenanmaalainen laivanvarustaja Gustaf Erikson osti laivan 1923 ja se teki viimeisen rahtimatkansa 1939. Pommern on ollut 1950-luvulta asti museolaivana Maarianhaminan Länsisatamassa ja se on Ahvenanmaan tunnetuimpia ja pidetyimpiä matkailukohteita.

Vierailu Pommernilla on oikea elämys niin lapsille kuin aikuisillekin. Pääset mukaan kuvitteelliselle matkalle Pommernilla Maarianhaminasta Port Victoriaan eteläisessä Australiassa ja takaisin. Yhdessä miehistön kanssa matkaat myrskyssä ja tyvenessä ja koet kaiken purjeiden käsittelystä navigointiin ja koti-ikävästä konflikteihin..

Kansia laivalla on kolme, joilla pääset kuuntelemaan modernin ääniopastuksen avulla Pommernin miehistön keskusteluja. Kaikki mitä kuulet, on oikeasti tapahtunutta ja todella kiehtovaa! Pääset myös osallistumaan halutessasi itse työhön. Hieman ennen tuloamme, oli juuri nostettu kaksi purjetta ylös, ja mikä ihaninta niin yleisö oli päässyt osalliseksi, siis auttamaan purjeiden nostossa! Täällä saa myös opetella solmujen tekoa ja kuulla mm purjeenompelusta. Alimmalla kannella, lastitilassa, pääsee ihan omanlaiseen maailmaansa. Siellä koet säiden voimat ainutlaatuisessa ääni- ja valoesityksessä. Siinä pääset lähelle aluksen ja miehistön haavoittuvuutta aavoilla valtamerillä.

Laivalla oli koko ajan vierailijoita, mutta kaikki kunnioittivat upeasti toisen tilaa ja odottivat rauhassa, kun jokainen nappasi vuorollaan kuvia, tai kurkkasi eri huoneisiin ja kipusi rappuja ylös ja alas. Eli hyvin turvallisin mielin Pommerniin sai tutustua.

Kävimme tutustumassa myös Ahvenanmaan taidemuseoon, jossa oli esillä mm valokuvanäyttely sekä Akvarellisti Lars Lerinin näyttely. Lars Lerin luetaan Pohjoismaiden lahjakkaimpiin akvarellisteihin. Yli neljä vuosikymmentä kestäneen uransa aikana hän on kuvannut koko joukon erilaisia miljöitä: ränsistyneitä autiotaloja 60- ja 70-lukujen asuntoalueita, arktisen alueen karua luontoa. Lähi-idän aavikkomaisemia sekä hänelle lapsuudesta asti tuttuja Värmlannin maalaismaisemia. Kaikki tämä syvästi inhimillisen katseen hahmottamana, katseen, joka näkee ylevyyden myös kaikkein yksinkertaisemmassa.

Sen lisäksi Lars Lerin on Ruotsin tuotteliaimpia ja rakastetuimpia taiteilijoita. Ja täytyy sanoa, että hänen työnsä ovat kiehtovia. Ne yksityiskohta ja värit-no teidän täytyy itse ne nähdä ja kokea. Jos menette Maarianhaminaan, käykää katsomassa tämä näyttely ja samalla pääsette tutustumaan museon muihinkin tiloihin, jossa löytyy hyvin erilaisia aiheita.

Sitten päästään siihen ruokailuun. Puidaan ensin laivan tuttu ravintola, josta olen kirjoittanut aikaisemminkin. Täällä nautimme matkamme ensimmäisen illallisen sekä matkan aamiaiset. Tavolatan menu:

Salumi Misti

Parma kinkkua, Bresaola, salamivalikoima, grillattuja kasviksia, hunajamelonia ja aurinkokuivattuja tomaatteja. sekä Marchesi Antinori Peppoli Chianti Classico

Salamone Con Salsa Agli Asparagi

Grillattua lohta, parsakastiketta ja peruna-kesäkurpitsapaistosta sekä Chateauneuf-du-Pape Rousanne 2018

Frutta Fresca E zabaione

Tuoreita hedelmiä ja Sabayon-kastiketta sekä Passito Di Noto2018

Ruoat olivat hyviä ja viinit oli kieltämättä valittu hyvin täydentämään annoksia. On jotenkin ihana saada joskus nauttia tällaisista hetkistä, kun koko menu juomia myöten on valmiiksi mietitty sinulle.

Toinen laivan ravintoloista on Bon Vivant ravintola, jossa nautimme tiistaina illallisen. Ravintola itsessään on hyvin tyylikäs ja oman tunnelmansa iltaan antaa vierestä kantautuva kaunis musiikki. Nautimme virolaisen keittiömestari Artur Kazaritskin suunnitteleman Menu Nordic illallisen.

Menu Nordic:

Norjalaista kuningasrapua, katajanmarjoja, juuriselleripyreetä ja samppanja-Beurre Blanc -kastiketta
Turskaa voissa, savustettua lardoa, tuoretta kurkkua ja kermaista yrttikastiketta
Paahdettua ja sienillä täytettyä viiriäistä Järveotsan tilalta, tryffeli-perunapyreetä
Paistettu omenamousse, sitruuna-jugurttikermaa ja karamelli-kama -crumble.

Maarianhamissa kävimme puolestaan lounaalla mielettömän kauniissa tapasravintola Boquerianissa, jossa söimme todella maittavan kokonaisuuden risottoa, vuohenjuustoa sekä rapusalaattia. Iltapäiväkahvit nautimme hurmaavassa Svarta Katten kahvilassa, joka toi minulle mieleen Porvoon tunnelmalliset kahvilat ja poenet sisäpihat kauniinen pöytineen. Vielä ennen lähtöä piipahdimme lähtödrinksuille Indigoon jossa meille opetettiin erilaisten drinkkien valmistusta, myös niiden alkoholittomien. Näissä teidän on käytävä, jos menette Maarianhaminaan. Jokaisessa näistä oli oma upea tunnelma ja herkuiltaan ihan parhaita, tiedän todellakin minne suunnata ensi reissulla ihan ensimmäisenä:)

Tuntuu, että kerrottavaa olisi vielä vaikka kuinka paljon ja kuvia muistikortit pullollaan, jaksatteko vielä vähän kuunnella? nimittäin ihan muutama pikku vinkki ostoksista. Maissaoloaikaahan on n. 8 tuntia, joten hyvin ehtii syönnin päälle hieman kaupoillekin kiertelemään. Me pyörähdimme ihan siinä keskustan liikkeissä, ei lähdetty mihinkään sen kauemmaksi, vaikka siinä n neljän kilometrin päässä löytyy enemmänkin kauppoja, varsinkin vaatekauppoja, jos sellaiset kiinnostaa.

Mutta nämä kaikki paikat, joissa käytiin museoista alkaen, on ihan kävelymatkan päässä satamasta ja ihan liki toisiaan. Ravintola Boquerian vieressä on iso kirppis ja toisella puolella, siis liki ravintolassa kiinni kaunis puoti, jossa myydään mm. keramiikkaa, käsintehtyjä karkkeja, teetä, koruja ja kaikkea kaunista kotiin. Svart Kattenin kadulla on pieni antiikkikauppa ja lähellä Indigoa Lindex, josta ostin tuon korallin värisen mekon. Samalla kadulla on yksi upeimmista kukkakaupoista, sekä kauppa jossa myydään neulelankoja, kankaita ja kaikkea sisustuksesta ja kodintekstiileistä lähtien. En nyt millään muista nimeä, mutta kukkakaupan ovelta suoraan kadun yli.

Ja jos tämän kaiken jälkeen tuntuu, että ostoksia on hurjasti kannettavaksi, eikä millään enää jaksaisi lampsia sinne satamaan niin päivän viimeinen Röde Orm -juna lähtee torilta klo 17.00. Sillä pääsee ilmaiseksi satamaan, matka kestää noin 6 minuuttia. Mutta muistakaa olla ajoissa, laivassa pitää olla viimeistään 17.30

Laivalle päästyämme tosiaan vielä illastimme yhdessä ja nautimme drinkit. Toiset jäivät vielä katsomaan illan shown yökerhon puolelle, ja toiset kömpivät aikaisemmin unten maille. Aamusta vielä Tavolataan aamiaiselle, ja tekemään viimeiset Taxfree ostokset kotiin viemisiksi. Täytyy sanoa, että olihan loman aloitus, aivan upea sellainen ja vielä erityiskiitokset matkaseurasta, (ihan kaikki ei ole kuvassa) teidän kanssanne matkasta tuli unohtumaton elämys, olen kiitollinen että sain reissata just teidän kanssanne <3

10 Comments

• Tuuli - Lumo Lifestyle

Satuimme mieheni kanssa olemaan Ahvenanmaalla samaan aikaan. Niin upeat säät sattuivat, ajelimme ympäri saaristoa ja paljon jäi näkemättäkin. Uudestaan ytyy siis päästä ihanalle Ahvenanmaalle❤️

• Noora

Aivan ihana postaus kuvineen <3 Noista kuvista huokui ihana tunnelma ja fiilis itelle, että Ahvenanmaalle on päästävä. Muutekin ikävä ihan risteilyä. Me oltiin lähdössä viimeksi Siljalle 23.3.20 eli just tuolloin oli korona pahimmillaan ja laivat lopetti liikennöinnin. Yleensä ollaan vähintään se 1-2 kertaa vuodessa käyty Tukholman risteilyllä koko perhe ja vähän isompikin porukka. Ihanaa lomaa sinulle Souliina, olet lomasi ansainnut 🙂

• Tiia

Mitkä postikortit, ihan mielettömiä kuvia olet ottanut, siis niin mieletön postaus meidän upeasta reissusta. Ai että meillä oli kivaa, Ahvenamaa ja Silja Serenade antoivat parastaan, seura huippua ja aah ruoka. Täydellinen reissu. Kiitos seurasta ihana Souliina. <3

• Elina

Oi että miten ihana postaus 😊 Tätä oli tosi kiva lukea.
    Niin ihana tunnelma välittyy kuvista, ihania ruokia ja paikkoja missä olette käyneet, kaunista kaikkialla. Meidän perheellä on myös matkakuumetta Ahvenanmaalle ja nyt kyllä varaan matkan 😁
    Mukavaa viikonloppua sinulle ☀️

• Minna Kristallikimarasta

Ihania kuvia ja kattava postaus meidän reissusta. Harvoin ollaan saatu nauttia näin upeista keleistä, joten se sai merenkin näyttämään ihan kuin oltas oltu Karibian reissulla!
    Ahvenanmaa oli niin ihana, että lähden sinne pian uudestaan😊
    Kiitos seurasta❤️

• Kristiina Kortelahti

Ihana reissu teillä on ollut vaikka ihan liian lyhyt kaiken näkemiseen ja kokemiseen. Svarta Kattenissa en ole moneen vuoteen käynyt, mutta sen vieressä oleva uudehko rakennus Trobergshemmet on minun viimeinen työpaikkani ja aika lähellä silloin asuttiinkin. Kukkakauppa jonka mainitset on Cityblommor ja kangas/sisustukauppa on varmaankin Tyger & sånt.

• WILLA IVUS

Ihanan kauniita postikortteja, haaveena on joskus päästä käymään Ahvenanmaalla kun en ole siellä koskaan käynyt ja myös ajatus risteilystä kiehtoo kovasti 🙂

Wau mitkä postikortit – myös itselläni haaveena päästä joskus Ahvenanmaalle ja risteilylle ( kirjoitin jo yhden kommentin mutten tiedä mihin katosi …. ? )